N

iedrożne, zapchane często wypalające się filtry cząstek stałych poza dyskomfortem kierowcy polegającym na konieczności ciągłego wypalania filtra, wymiany oleju, zwiększonym zużyciu paliwa, a także okresowym utratom mocy i choince lampek na desce rozdzielczej wpływają także niekorzystnie na trwałość silnika w tym turbosprężarki. Wysoka temperatura wypalania w połączeniu z utrudnionym wydostawaniem się spalin z wydechu może wpłynąć na skrócenie żywotności turbosprężarki oraz uszkodzenie silnika. Jednocześnie do oleju silnikowego dostaje się olej napędowy rozrzedzając ten pierwszy. Przybywający stan oleju na bagnecie oraz wzrost chwilowego spalania oleju napędowego powinien zaalarmować kierowcę i wyczulić go na ten problem. Szczegółowe informacje na ten temat znajdziecie Państwo w artykule Auto Świata.

Usunięcie lub wymiana filtra w takim przypadku jest konieczna jeśli chcemy aby nasz silnik służył nam jak najdłużej. Czyszczenie mechaniczne filtra cząstek stałych w sytuacji kiedy jest on uszkodzony ma z reguły charakter doraźny i nie załatwia sprawy. Oczywiście często powodem uszkodzenia i ciągłego zapychania się filtra może być inna usterka w samochodzie jak np. nieszczelność układu dolotowego. W takiej sytuacji zawsze proponujemy naszym klientom sprawdzenie samochodu od strony mechanicznej w naszym serwisie.

 

PRZYROSTY MOCY PO USUNIECIU I PODNIESIENIU MOCY NA PRZYKLADZIE BMW 520D 163 KM

Jak widać na wykresie samochód nie uzyskiwał nominalnych wartości mocy oraz momentu obrotowego z uwagi na uszkodzony filtr cząstek stałych. Po usunięciu filtra i wykonaniu odpowiedniego programu uzyskaliśmy na hamowni parametry seryjne pamiętając o tym że zdrowa 164 KM wersja tego silnika w praktyce nie przekracza 155 KM. Po sprawdzeniu szczelności dolotu oraz wykonaniu testów wykonaliśmy modyfikację sterownika mającą na celu podniesienie seryjnych parametrów. Uzyskaliśmy 186 KM oraz 391 Nm.

Przyrost mocy po usunięciu filtra DPF