Jak przebiega chip tuning? Pelny opis modyfikacji, po ktorej auto zyskuje dodatkowa moc

N

owoczesne samochody posiadają jednostkę sterującą silnikiem tzw. ECU (Engine Control Unit), która odpowiada za prace silnika. Zmiana oprogramowania tej jednostki w języku „tuningowym” nazywana jest chip*. Przez to słowo rozumiemy taką modyfikację ECU dzięki której uzyskamy przyrost mocy i momentu obrotowego oraz lepszą charakterystykę ich przebiegu w całym zakresie obrotów. Zmianę oprogramowania sterownika w samochodzie wykonujemy w zależności od modelu samochodu i typu sterownika odpowiednim programatorem. Wybór odpowiedniej metody programowania dla danego typu sterownika ma istotne znaczenie także w sytuacji kiedy samochód jest na gwarancji fabrycznej lub posiada producenckie zabezpieczenia anty tuningowe.

Po wykonaniu w aucie wstępnych pomiarów mocy i momentu obrotowego na hamowni podwoziowej oraz sprawdzeniu czy samochód jest sprawny mechanicznie wykonujemy odczyt oryginalnego oprogramowania ze sterownika samochodu. Modyfikacja dla każdego samochodu jest wykonywana indywidualnie z uwzględnieniem parametrów pracy silnika uzyskanych podczas pierwszego hamowania na naszej hamowni podwoziowej. Ponieważ zdarzają się sytuacje, że samochody tej samej marki i modelu ze względu na różny stan zużycia podzespołów oraz inne czynniki potrafią uzyskiwać różniące się pomiędzy sobą charakterystyki przebiegu mocy i momentu obrotowego konieczne jest dla uzyskania bezpiecznego i oczekiwanego przez naszego Klienta wyniku wykonanie kilku wersji programu. Oczywiście możliwe jest także wykonanie programu o odpowiedniej z góry zleconej przez naszego Klienta charakterystyce przebiegu mocy i momentu obrotowego w tym także ustawienia innej odcinki obrotów zdjęcia limitera prędkości, poprawieniu dawek rozruchowych, wyłączeniu zaworu EGR w silnikach diesla i wyłączeniu sondy lambda w silnikach benzynowych itp.

Modyfikacje elektroniczne możliwe są do przeprowadzenia w większości samochodów zarówno z silnikami turbodoładowanymi diesla i benzynowymi jak również w silnikach benzynowych i diesla bez turbosprężarki. Zakres przyrostów mocy i momentu obrotowego a także charakterystyka ich przebiegu zależą od typu jednostki.

Zobacz tabelę przyrostu mocy dla swojego auta.

 


Sterownik ECU silnika

Pomiar na hamowni

Wykres z hamowni Opel Vectra C 1.9 CDTI 150 KM